Tytuł sugeruje nową nagrodę, tak oczywiście nie jest. Po prostu, z dekadę temu przestałem śledzić większość nagród przyznawanych za oceanem, z chwilą, gdy pojawiła się dość nachalna polityczna poprawność, i – tak ja przy Oscarach – czasem dostawały ją książki niekoniecznie najlepsze (tak mi się zdawało), ale należące się autorom za pozaliterackie wystąpienia i działalności. Doszły do tego kontrowersje dotyczące poglądów Hugo Gernsbacka, H.P. Lovecrafta czy Johna W. Campbella, chociaż w czasach gdy tworzyli i pracowali były to poglądy powszechnie akceptowane. I były poglądami zdecydowanej większości społeczeństwa amerykańskiego. Bronić ich nie zamierzam, odstręcza mnie jedynie wykopywanie upiorów przeszłości i lżenie pamięci zmarłych. I zasłużonych dla fantastyki.
Jako się rzekło, przestałem obserwować, ale „kątem oka” odnotowywałem, co się dzieje na rynku. Sam nie zainteresowany wydawniczo publikowaniem najnowszej fantastyki (chyba że polskiej), czasem poczytywałem sobie te nagradzane powieści, by poczuć, co kręci współczesną amerykańską fantastykę.
Kilka osób zdominowało nagrody w ostatnich 6-7 latach. To N.K.Jemisin, która zdobyła 3 Hugo za powieści rok w rok (Piąta pora roku 2016, Wrota obelisków 2017 i Kamienne niebo 2018). Taka seria, że trzy powieści jednego cyklu zostały nagrodzone raz za razem to pierwszy taki przypadek w dziejach HA. To fantastyka post apokaliptyczna, w Polsce wydana nakładem SQN, już niedostępna.
W 2015 nagrodę zdobyła powieść tłumaczona z chińskiego, Problem trzech ciała Cixina Liu (wkrótce serial na Netfliksie). To SF.
Potem zaszalała Arkady Martine – powieściami Pamięć zwana imperium i Pustkowie zwane pokojem (2020 i 2022). SF z nutą space opery, obie wydał Zysk.



Zaczęto przyznawać nagrodę Hugo dla cykli i serii powieściowych. W 2020 nagroda przypadła Expanse (10 tomów, wydawnictwo Mag), w 2021 nagrodę otrzymała Martha Wells za serię Pamiętniki Mordbota. To cykl opowiadań, pierwsze dwa: Wszystkie wskaźniki czerwone i Sztuczny stan ukazały się w Polsce i dostały nagrody Hugo także w kategorii mikropowieści (odpowiednio 2018 i 2019. Siódmy tom cyklu – Network Effect otrzymał w 2020 Nebulę. Tom 3 i 4 w przygotowaniu przez MAGa. To science fiction.


Kolejna wygrana autorka ostatnich lat Seanan McGuire. Jej cykl Zbłąkane dzieci otrzymał Hugo dla serii w 2022. To także krótsze formy, w Polsce dotąd ukazały się: Każde serce to wrota / Patyki i kości oraz Pod cukrowym niebem / W nieobecnym śnie. Pierwsza z nich otrzymała dodatkowo Hugo za mikropowieść w 2017. To dark fantasy.


I jeszcze jedna autorska z sukcesami – Becky Chambers. Insignis właśnie wydało jej pierwszą powieść (dość krótką, w klasycznym stylu) – Psalm dla zbudowanych w dziczy (Hugo 2022) a za parę dni będzie tom drugi serii – Modlitwa za nieśmiałe korony drzew.
Lećmy dalej – Djeli Clark – Nebula w 2021 za Władcę dżinów i Nebula 2020 w kategorii mikropowieści za Ring Shout.



Wreszcie pisarka, która robi wiele szumu wokół siebie i jej przemówienia na Worldconach są szeroko komentowane – Rebecca F. Kuang. Jej powieść Babel – właśnie ukazała się po polsku w dwóch edycjach. Otrzymała w 2022 roku Nebulę.


Oczywiście skupiłem się na książkach wydanych w Polsce, by zwróić na nie waszą uwagę. Dominuje SF, ale coraz śmielej pojawia się fantasy. Czekam na Mary Robinette Kowal, której powieść The Calculating Stars otrzymała Nebulę i Hugo.
Z autorów, którzy się jeszcze wybili ostatnio, zwraca uwagę Nnedi Okorafor, a także Naomi Novik, która powieścią Wybrana zgarnęła w 2015 Nebulę.

Dodaj komentarz